Wortal Webmastera - źródło informacji dla tworzących strony www |  e-marketing / programowanie / webdesign / narzędzia          powered by CubeMatic.com

 

  WEBMASTERS    SKRYPTY

Strona glówna
HTML
JavaScript
PHP
CGI
MYSQL
CSS
SSI
WML
SGML
Offline
Photoshop
PHP
CGI
ASP
JavaScript

Artykuly

FORUM

  NARZEDZIA      SYSTEM

Grafika
Szablony
Czcionki
Porady

Download

  e-BIZNES

Artykuly
Linki
Profesjonalna strona
Nasza oferta
E-booki
Tanie strony www Warszawa

  NIEZBEDNIK

Za darmo
Kasa
Rejestrator www
Aktualności
Domeny
Konwerter ISO

  INNE

DOS
O stronie
Ksiega gości
Kontakt

Zgloś bląd!

 Polecamy:
 śmieszne zdjecia
 Hiszpanski Warszawa


Szukaj pliku



 SERWIS  

Rady dla biznesmenów, którzy chcą zwiększyć skuteczność swojej witryny WWW

Podczas projektowania strony internetowej, należy pamiętać, że jej UŻYTECZNOŚĆ jest jednym z kluczowych elementów jej skuteczności. Użyteczność decyduje o tym, czy odwiedzający Twoją witrynę pozostaną na niej i czy powrócą do niej w przyszłości. Pamiętaj, o jednej bardzo ważnej rzeczy – KAŻDY odwiedzający jest potencjalnym klientem – jeśli witryna zainteresuje go, to może on stać się klientem rzeczywistym. Poniżej przedstawiam zagadnienia, które powinieneś rozważyć, aby zwiększyć użyteczność, a tym samym efektywność, Twojej strony internetowej.

Powiedz, czym konkretnie się zajmujesz i czemu służy witryna
Przeglądając strony w Internecie często można spotkać witryny, które właściwie nie wiadomo po co są stworzone. Wchodząc na taką stronę nie wiesz, co możesz na niej znaleźć. Skoro tak, to przeważnie zamykasz ją i nigdy już na nią nie powracasz. Aby takie zachowanie nie towarzyszyło Twoim klientom, musisz dokładnie ich poinformować CO ZNAJDĄ na Twojej stronie i co możesz im ZAOFEROWAĆ. Przedstaw to jasno i czytelnie. Najprościej zrobić to na stronie głównej. Możesz również stworzyć oddzielną stronę zatytułowaną „O nas” lub „O tej stronie”, na której dokładnie opiszesz, czemu służy witryna i dlaczego powstała.

Upewnij się, że Twoja strona szybko się ładuje
To bardzo ważny punkt funkcjonalności Twojej strony. Nikt nie lubi stron, które długo się wczytują. Odwiedzający Twoją witrynę podejmują decyzje o pozostaniu na stronie w przeciągu kilku sekund. Jeśli strona nie załaduje się szybko, to prawdopodobnie użytkownik zamknie okno przeglądarki i poszuka informacji gdzie indziej, czyli u Twojej konkurencji. To oczywiście jest bardzo niepożądane. Niestety nie możesz liczyć w tej kwestii na wyrozumiałość Internautów. Istnieje kilka powodów, z których może wynikać długi czas ładowania się strony:
  • użycie na stronie rozbudowanych grafik, apletów Javy, kontrolek ActiveX, animacji flash, banerów;
  • nieprawidłowe użycie tabel (np. umieszczenie całej zawartości strony w jeden tabeli);
  • umieszczenie zbyt dużej ilości informacji na jednej stronie; strona nie powinna być większa niż 50K;
  • korzystanie z darmowych, wolnych usług hostingowych; w takim wypadku wydłuża się czas przetwarzania i transferu danych z serwera;
  • użycie kodu HTML nie spełniającego standardów, napisanego błędnie lub nieefektywnie.

Daj im to, czego szukają
Zastanów się, czego szukają Twoi potencjalni klienci w Internecie i na Twojej stronie. Jeśli już wiesz... to DAJ IM TO. Poświęć czas na zebranie niezbędnych danych, materiałów, opracowań i podziel się nimi z Internautami. Podziel się również swoją wiedzą i doświadczeniami. Dzielenie się wiedzą i informacjami na wiele pozytywnych skutków: dajesz klientowi, to czego szuka, przyciągasz jego uwagę, budujesz ZAUFANIE do swojej witryny i przedstawiasz się jako specjalista w danej branży.

Jeśli już użyłem słowa „specjalista” to nasuwa mi się jedna ważna uwaga: nigdy nie mów o sobie (ani o swojej firmie), że jesteś specjalistą, że jesteś najlepszy, najmądrzejszy itp. Tobie i tak NIE UWIERZĄ. Pozwól im samym dojść do tego.
Najważniejsze, aby informacje, które zaprezentujesz potencjalnym klientom były dla Nich użyteczne i interesujące.

Dobrze przemyśl nawigację na witrynie
Nawigacja jest bardzo ważna na każdej witrynie ze względu na funkcjonalność i prostotę używania. Dzięki przejrzystej nawigacji Twoi klienci mogą łatwo odnaleźć pożądaną informację. Oszczędzasz w ten sposób ich czas – a trzeba pamiętać, że Internauci są BARDZO niecierpliwi i wymagający pod tym względem.

Intuicyjna nawigacja, to łatwy dostęp do wszelkich informacji na każdej podstronie serwisu. Poprawnie stworzona nawigacja, to również wyższa pozycja Twojej strony w wyszukiwarkach, ponieważ roboty przeszukujące mają łatwiejsze zadanie i lepiej indeksują takie strony.

Umieść mapę strony
Niektórzy uważają, że dobra witryna musi zawierać mapę strony. Wiąże się to oczywiście z ułatwieniem nawigacji. Mapa strony daje możliwość szybkiego rozeznania się w zawartości całego serwisu na pojedynczej stronie. Ale... mapa strony nie zawsze jest potrzebna. Jeśli witryna jest mała i nie zawiera rozbudowanej struktury to mapa nie wniesie nic do użyteczności strony. W takim wypadku wystarczy zadbać o czytelne menu.

Jeśli prezentujesz dużo informacji, to zadbaj aby były one czytelnie przedstawione
Jak napisałem wcześniej, musisz dostarczyć potencjalnemu klientowi UŻYTECZNYCH informacji. Jeśli jednak zrobisz to w sposób nieczytelny, to niestety nie przyniesie to zamierzonego efektu. Takie błędy jak: mała czcionka, źle dobrana kolorystyka, zła konstrukcja zdań, obrazy w tle czy nieprawidłowe nagłówki, powodują, że klienci przerywają czytanie i zamykają stronę. Pokrótce przedstawię kilka elementów, na które należy zwrócić uwagę redagując treści na witrynę.
  • Użyj odpowiednio dobranej czcionki. Najlepiej używać czcionki o rozmiarze 10px lub 12px. Jeśli chodzi o krój czcionki to polecam czcionkę Arial lub Verdana. Takie parametry czcionki zapewniają łatwe czytanie z monitora.
  • Na wszystkich stronach witryny używaj tego samego kroju i wielkości czcionki. 
  • Unikaj długich, złożonych zdań. Jeśli tekst zawiera długie zdania to zastąp je kilkoma krótszymi. Krótkie zdania są prostsze w odczycie i zrozumieniu.
  • Tło powinno kontrastować z literami. Najlepiej używać czarnych liter na białym tle. Wystrzegaj się jako tła powtarzających się obrazów.
  • Prawidłowy nagłówek to reklama treści, którą prezentujesz. Dobrze skonstruowany może znacząco wpłynąć na zainteresowanie Twoich klientów.
  • W tekście zamieszczaj odnośniki do innych artykułów i stron (ułatwia to nawigację).
  • Podziel tekst na akapity. Każdy akapit powinien mieć około 4-10 wersów. Po każdym akapicie zrób linijkę przerwy. Tak zapisany tekst jest dużo łatwiejszy do czytania. Łatwiej utrzymać wzrok na czytanej linii i wzrok nie męczy się tak bardzo.
  • Unikaj justowania treści do obu stron.
  • Nie możesz pozwolić sobie na jakiekolwiek błędy ortograficzne, interpunkcyjne czy merytoczne. 

Nie ukrywaj się
Jasno określ dane kontaktowe, podaj imię i nazwisko, dokładny adres. Jeśli Twój klient będzie rozważał chęć zakupu od Ciebie jakiejś usługi lub towaru, to z pewnością będzie chciał wiedzieć KOMU przesyła swoje ciężko zarobione pieniądze. Jeśli będziesz sie ukrywał za sformułowaniami typu "My", "Nasza firma" itp. bez podawania konkretów, takich jak np. imię, nazwisko, adres, telefon lub regon, to bynajmniej nie wzbudzisz zaufania u potencjalnych klientów (więcej na temat budowania zaufania możesz przeczytać w artykule Jak zdobyć zaufanie w Internecie).

ZACHĘCAJ swoich klientów do zadawania pytań i kontaktowania się z Tobą. Postaraj się, aby kontakt ten był jak najłatwiejszy - np. stwórz formularz kontaktowy. Zamiast używać modnych adresów e-mail w stylu webmaster@firma.pl, biuro@firma.pl, użyj adresu, w którym występuje imię i nazwisko osoby, do której trafi wiadomość np. jan.kowalski@firma.pl.

Przetestuj stronę zanim pokażesz ją całemu światu
Warto poświęcić dodatkowy tydzień na testowanie strony, niż przedstawić klientom stronę z błędami. Błędy na stronie bardzo źle świadczą o witrynie, a co gorsza o jej właścicielu. Skutkiem jest utrata zaufania, a zaufanie to jeden z podstawowych  element skuteczności e-marketingu. Powinieneś sprawdzić czas ładowania strony, nawigację, dostępność informacji, zawartość, kompatybilność z różnymi przeglądarkami itd. Oto czynności, które powinieneś wykonać przed umieszczeniem strony w Internecie:
  • Sprawdź, czy strona ładuje się poprawnie w różnych przeglądarkach (przede wszystkim w tych najbardziej popularnych: Internet Explorer, Netscape, Mozilla, Opera).
  • Upewnij się, że wszystkie odnośniki na stronie są określone poprawnie i działają.
  • Sprawdź, czy nie ma błędów w działaniu strony.
  • Sprawdź, czy zamieszczone na stronie teksty nie zawierają błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, składniowych lub merytorycznych.
  • Przetestuj jak długo zajmuje ładowanie się strony.

Regularnie sprawdzaj statystyki i logi serwera
Statystyki i logi serwera to prawdopodobnie NAJCENNIEJSZE źródło informacji o użyteczności Twojej strony. Korzystając z nich możesz poprawić użyteczność i efektywność witryny. Możesz uzyskać takie informacje jak słowa kluczowe użyte do odnalezienia Twojej strony, najczęściej odwiedzane strony, jak długo użytkownicy przebywali na Twojej witrynie, strony na których Internauci najczęściej kończyli wizytę w serwisie.

Na podstawie takich informacji możesz zoptymalizować strony najczęściej odwiedzane i szczególnie je wyróżnić. Dzięki temu klienci będą mieli do nich jeszcze prostszy dostęp. Każdy taki szczegół powoduje wzrost zadowolenia klienta z serwisu, a stąd już tylko krok do zyskania zaufania, lojalności i w konsekwencji sprzedaży.

Rada końcowa
Spradź swoją stronę pod kontem powyższych wskazówek. Często zdarza się, że początkowo mała witryna rozrasta się w sposób niekontrolowany. W konsekwencji takiego powiększania się zawartości może być: zaburzenie struktury strony, uciążliwa nawigacja, niespójność, wydłużony czas ładowanie się strony. W takim wypadku być może konieczna będzie zmiana organizacji całej witryny. Zaplanuj od początku strukturę i nawigację. Być może zmiany wymaga również projekt graficzny.

Przedstawione, sprawdzone w praktyce rady mogą znacząco przyczynić się do zwiększenia skuteczności Twojej witryny. Pamietaj jednak, że nawet najlepsze rady nie są nic warte, jeśli nie zostaną zastosowane w praktyce, tak więc do dzieła i powodzenia!

Tomasz Molik


O autorze:
Tomasz Molik od trzech lat pomaga firmom w realizacji projektów e-biznesowych; jest m.in. właścicielem witryny eSzablony.pl, gdzie oprócz profesjonalnych szablonów znajdziesz porady i artykuły o e-marketingu i tworzeniu efektywnych stron.
wszelkie prawa zastrzeżone!

<== WSTECZ =

R E K L A M A

^top^